2024年11月16日(土)→2025年1月19日(日)
16 November (Sat)2024 -19 January (Sun) 2025
※12月31日は休館日となります。また、翌1月1日は時間短縮開館
午前10時~午後3時までとなりますので、ご了承ください。
概要Overview
生涯で何度も名前を変えた北斎が「葛飾北斎」の名前を用い始めた40代後半、主に活躍していたのが読本挿絵の分野です。様々な怪力の人物が古今東西の物語に登場しますが、江戸の読本の世界でも力持ち達が驚くべき怪力を発揮して物語を力強く彩りました。そのような登場人物たちの怪力を北斎は挿絵の中で迫力満点に描きだしました。
『絵本漢楚軍談』初輯巻之三より「黒龍馬と化して里人を脳す」
『椿説弓張月』後編巻之一より「為朝荒磯に船を陸へ遣る」
また、70代後半の北斎は、『和漢絵本魁』やその続編『絵本武蔵鐙』など武者絵の絵手本を出版します。それらの中で北斎は「すべて勢ひを画んには風流古雅をはぶき俗意にして画く」と迫力ある人物の描き方について自身の画法を説明しています。
本展では、北斎の版本作品を中心にこういった怪力の表現に注目します。風景画や美人画だけではない北斎の迫力ある人物表現の魅力をお楽しみください。
- English
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The Allure of Superhuman Strength
Introduction
Characters with superhuman strength who subdue wild beasts or break through iron gates can be found in stories from all times and places. Such powerful figures also frequently appear in Hokusai’s art.
Hokusai used many different names over the course of his career but began using the one by which he is best known—Katsushika Hokusai—in his late forties while active as an illustrator of yomihon historical novels. The energetic tales told in Edo Period yomihon were brought to life by the astonishing feats of strength performed by their mighty protagonists.
For example, the hero of Strange Tales of the Crescent Bow, Minamoto no Tametomo, wields a bow that even two normal men cannot draw, and when rough waves make it impossible to anchor his ship at sea, he single-handedly pulls it to shore. One of the appealing characters in An Illustrated New Edition of the Water Margin, Lu Zhishen, rescues his sworn brother by demonstrating his strength in splitting a pine tree in two. Hokusai vividly illustrates the superhuman strength of such characters in ways that really pack a punch.
Hokusai seems to have maintained an interest in such mighty figures throughout his life. In his late seventies, he published books of warrior pictures such as Picture Book of the Warrior Vanguard in Japan and China and its sequel Picture Book of the Stirrups of Musashi. In them, Hokusai describes his approach to depicting strong characters, stating that “to fully convey their vigor, one must set aside classical elegance and appeal to common passions.”
This exhibition showcases Hokusai’s portrayal of superhuman strength, focusing primarily on his illustrations for woodblock-printed books. We hope you enjoy this exploration of Hokusai’s powerful figural depictions that contrast with his images of landscapes and beautiful women.
観賞のポイントHighlights
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パワフルなストーリーとその表現
人食い虎を退治したり、弓矢で大きな岩を砕いたり、怪力の登場人物たちのエピソードはいつも豪快です。読本の世界のパワフルなストーリーは、北斎の挿絵と共鳴しながら江戸の読者を魅了しました。
『新編水滸画伝』巻之二十一より「武松景陽岡上に大虎を撃」
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北斎流、迫力ある人の描き方
70代の北斎は『和漢絵本魁』など武者絵の絵手本を発表しますが、その中で「すべて勢いを画んには風流古雅をはぶき俗意にして画く」(『絵本武蔵鐙』)と自身の画法を説明しています。本展では読本挿絵だけでなく、こういった絵手本類のからも、怪力の表現をご紹介します。
『和漢絵本魁』より「樊噲鉄門を破」
イベントEvents
学芸員による
ギャラリートーク
開催日 | 11月23日(土) 12月14日(土) 1月11日(土) |
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時間 | 各日14時~ 約1時間程度 |
参加無料
要入館券
チケット
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信州小布施 北斎館The Hokusai-kan Museum
長野県上高井郡小布施町大字小布施485
485 Obuse, Obuse-machi, Kamitakai-gun, Nagano-ken 381-0201
TEL: 026-247-5206 FAX: 026-247-6188
開館時間/Hours |
午前9時~午後5時(ご入館は午後4時30分まで) |
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入館料/Admission |
大人1,000円/高校生500円/小中学生300円 |
駐車場/Parking |
北斎館東町駐車場 (普通車専用) 北斎館駐車場(北斎館に隣接) |
アクセス/Access |
●電車ご利用の場合 ●車でお越しの場合 ●By train ●By car |